Κεφάλαιο 7: Θεωρίες προσωπικότητας

 

Μαθησιακοί στόχοι

 

 

Προσωπικότητα

 

Ορισμός προσωπικότητας:

 

Η Ψυχολογία της Προσωπικότητας (Personality Psychology)

 

 

Θεωρίες προσωπικότητας

 

Οι διάφορες θεωρίες προσωπικότητας προσπαθούν να απαντήσουν και να ερμηνεύσουν τα ακόλουθα ερωτήματα:

Ερώτημα

Ερμηνεία

α) Πώς είναι τα άτομα;

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του ατόμου (ειλικρινές, με υψηλές προσδοκίες, κ.λ.π.) και πώς έχουν οργανωθεί μεταξύ τους;

β) Πώς έγιναν έτσι όπως είναι;

Ποιοι είναι οι καθοριστικοί παράγοντες (γενετικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες) που επέδρασαν στη διαμόρφωση της προσωπικότητας

γ) Γιατί συμπεριφέρονται έτσι όπως συμπεριφέρονται;

Ποιοι είναι οι λόγοι της συγκεκριμένης συμπεριφοράς (δηλ. τα κίνητρα και οι στόχοι)

 

 

Ταξινόμηση των θεωριών προσωπικότητας

1.      Ψυχοδυναμικές θεωρίες

2.      Συμπεριφοριστικές θεωρίες (ή θεωρίες μάθησης)

3.      Ανθρωπιστικές/Υπαρξιστικές θεωρίες

4.      Μορφολογική Προσέγγιση ή Θεωρία Gestalt

5.      Μοντέλο της Συμβατότητας
6.      Θεωρίες χαρακτηριστικών & παραγόντων
7.      Βιολογικό μοντέλο

8.      Συστημική προσέγγιση

9.      Συνθετική προσέγγιση

 

 

Κάθε θεωρητική προσέγγιση έχει διαμορφώσει μια θεωρία για την ερμηνεία της ανθρώπινης φύσης, της προσωπικότητας, της ψυχοπαθολογίας και της ψυχοθεραπείας:

 

 

 

 

 

 

 

Ψυχαναλυτική θεωρία

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


   

 

Ο Freud σε ηλικία 50 ετών σε στιγμιότυπο που τράβηξε ένας από τους γιους του. Αυτή είναι η φωτογραφία που έστειλε στον Jung, όταν αυτός τη ζήτησε με ταπεινό-τητα και θαυμασμό προς τον Freud.

  

 

Η Anna και ο πατέρας της το 1927 στο σανατόριο Ernst Simmel στο Tegel όπου ο  Freud αναζήτησε  ανακούφιση λόγω του καρκίνου του στόματος και της γνάθου.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ο Freud με τις δύο σημαντικότερες (αλλά προβληματικές) γυναίκες της ζωής του, την μητέρα του Αμαλία και τη σύζυγό του, Μάρθα.

 

 

Το ψυχικό όργανο κατά Freud

 

§      Συνειδητό (Conscious): όλα όσα εμπίπτουν στην επίγνωση του ατόμου (συνειδητές σκέψεις, συναισθήματα κ.λπ.)

 

§      Προσυνειδητό (Preconscious):

-Ενδιάμεση θέση (μεταξύ συνειδητού & ασυνειδήτου)

-Το περιεχόμενό του χρειάζεται συνειδητή προσπάθεια για να ανακληθεί

-Αναπτύσσεται παράλληλα με το εγώ

-Περιέχει τον ελεγκτή (censor), ο οποίος απαγορεύει σε ορισμένα περιεχόμενα του ασυνειδήτου να εισβάλλουν στο συνειδητό, εκτός εάν αυτό:

          - υπερνικηθεί

          - βρεθεί σε κατάσταση χαλάρωσης

          - ξεγελαστεί

 

§         Ασυνείδητο (Unconscious):

-Στο βάθος του ψυχικού οργάνου

-Κατέχει τον μεγαλύτερο χώρο

-Το περιεχόμενό του είναι ανεπίγνωστο στο άτομο (περιλαμβάνει ασυνείδητες ιδέες, ενορμήσεις, συναισθήματα κ.λπ.), το οποίο έχει "απωθηθεί" ως μη αποδεκτό

-Λειτουργεί με βάση την αρχή της ηδονής και με αρχέγονη διαδικασία σκέψης:

          - δεν υπάρχει λογική σύνδεση των εννοιών

          - επιτρέπονται οι αντιφάσεις

          - δεν υπάρχει η έννοια του χρόνου

          - οι επιθυμίες δεν επιδέχονται καμία άρνηση στην εκπλήρωσή τους

          - οι μνήμες δεν συνδέονται με λεκτικά σύμβολα

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


§         Το εκείνο (id) (Το βιολογικό τμήμα):

-το μεγαλύτερο μέρος του είναι ασυνείδητο

-περιέχει τις ενστικτώδεις - βιολογικές ανάγκες του ατόμου (για τροφή, νερό κ.λπ.) & τους μηχανισμούς άμυνας του εγώ

Ø       Ερωτικό ένστικτο (σεξουαλική ενόρμηση)

Ø       Ένστικτο της επιθετικότητας - θανάτου (επιθετική ενόρμηση)

              Αρχή της ηδονής & πρωτεϊκή διαδικασία σκέψης

 

§         Το εγώ (ego) (Το ψυχολογικό τμήμα):

-μεσολαβητής του οργανισμού με τον εξωτερικό κόσμο

-αναπτύσσεται σταδιακά

-περιλαμβάνει όλες τις λειτουργίες του συνειδητού και κάποιους μηχανισμούς άμυνας του εγώ

-αρχή της πραγματικότητας & λογικές διαδικασίες σκέψης

 

§         Το υπερεγώ (superego) (Το κοινωνικό τμήμα):

-          το ηθικό μέρος του ψυχικού οργάνου

-          αρχίζει να αναπτύσσεται από τον πρώτο χρόνο ζωής και εγκαθιδρύεται με την λύση του Οιδιπόδειου συμπλέγματος

-          αποτέλεσμα της επίδρασης του κοινωνικού περιβάλλοντος

-          περιλαμβάνει τις θετικές και αρνητικές ηθικο-κοινωνικές αξίες (ιδεώδες ή ιδανικό εγώ και ηθική συνείδηση, αντίστοιχα)

 

 

Συνεχής ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ

μεταξύ των αναγκών του Εκείνο, του Εγώ και του Υπερεγώ

 

 

 

ΆΓΧΟΣ

 

 

Μηχανισμοί άμυνας

 

§         Απώθηση (Repression): Απομάκρυνση από το συνειδητό μη επιθυμητών ψυχικών στοιχείων (σκέψεων, επιθυμιών, ενορμήσεων) διότι συγκρούονται με τις απαγορεύσεις του υπερεγώ

 

§         Άρνηση (Denial): Άρνηση κάποιων γεγονότων ή της πραγματικότητας

 

§         Μετάθεση ή μετατόπιση (Displacement): Μεταφέρει σκέψεις, συναισθήματα, ιδέες, επιθυμίες που του προκαλούν άγχος από το αρχικό τους αντικείμενο σε ένα άλλο περισσότερο αποδεκτό

 

§         Προβολή (Projection): Απόδοση σκέψεων και συναισθημάτων, ασυνείδητων ιδεών και ενορμήσεων που του προκαλούν άγχος, είναι ανεπιθύμητα ή απαράδεκτα σε κάποιο άλλο άτομο

 

§         Εκλογίκευση (Rationalization): Απόδοση διαφόρων δικαιολογιών ή επιφανειακά λογικών ερμηνειών για μη αποδεκτή συμπεριφορά, κίνητρα ή συναισθήματα

 

§         Ενδοβολή – Ταυτοποίηση (Introjection): Ασυνείδητη εσωτερίκευση χαρακτηρι-στικών ή της ψυχικής αναπαράστασης ενός άλλου ατόμου (π.χ. των γονέων), με σκοπό τη μείωση της ψυχικής έντασης που προκαλείται από κάποιο δυσάρεστο γεγονός (π.χ. άγχος του αποχωρισμού).

 

§         Παλινδρόμηση ή επαναγωγή (Regression): Αντιμετώπιση ψυχοπιεστικών καταστάσεων με την υιοθέτηση συμπεριφοράς, χαρακτηριστικής προηγούμενου σταδίου της ψυχοσεξουαλικής ανάπτυξης

 

§         Μετουσίωση ή εξευγενισμός ή εξύψωση (Sublimation): Μεταφορά της ψυχικής  ενέργειας από ηθικά απαράδεκτες σεξουαλικές και κοινωνικές επιταγές σε κοινωνικά αποδεκτές δραστηριότητες (π.χ. επιθετικές τάσεις γίνονται αθλητική άμιλλα). 

 

§         Αντιστάθμιση ή Αναπλήρωση: Αντιστάθμιση μίας σωματικής ή ψυχικής μειονεξίας, πραγματικής ή φανταστικής με άλλες δραστηριότητες (π.χ. ο σεξουαλικά ανασφαλής Δον Ζουάν ή ένας τυφλός που γίνεται εξαίρετος μουσικός).

 

§         Μετατροπή (Conversion): Συμβολική έκφραση και μετατροπή απαράδεκτων τάσεων και ασυνείδητων συγκρούσεων σε σωματικά προβλήματα (π.χ. υστερική κώφωση).

 

§         Ματαίωση ή ανατροπή (Undoing): Ματαίωση ή ακύρωση μίας δυσάρεστης πράξης με την πραγματοποίηση μίας άλλης που έχει σκοπό να την απορρίψει ή να την εξουδετερώσει. (π.χ. «κτύπα ξύλο»).

 

 

Στάδια ψυχοσεξουαλικής ανάπτυξης

 

§         Κάθε στάδιο χαρακτηρίζεται από ένα μέρος του σώματος, το  οποίο χρησιμοποιείται ως ερωτογενής περιοχή.

§         Τόσο η ελλειμματική, όσο και η υπερβολική ικανοποίηση ð καθήλωση σεξουαλικής ενέργειας ή παλινδρόμηση / επαναγωγή

 

1.     Στοματικό στάδιο (< 18 μήνες)

-      Ερωτογενής περιοχή: στόμα

-      Αρχικό Στάδιο θηλασμού  ð  Στάδιο δαγκώματος (μετά 6 έως 8 μήνες)

 

2.     Πρωκτικό στάδιο (1ο - 3ο έτος)

-      Ερωτογενής περιοχή: βλεννογόνος του απευθυσμένου

-      Πρωκτικός ερωτισμός και Πρωκτικός σαδισμός

 

3.     Φαλλικό στάδιο (3ο - 5ο έτος)

-Ερωτογενής περιοχή: γεννητικά όργανα

-      Ερωτική προσκόλληση στον ετερόφυλο γονέα (Οιδιπόδειο σύμπλεγμα και σύμπλεγμα Ηλέκτρας) και επιθετικά αισθήματα στον ομόφυλο γονέα

Ø     Άγχος ευνουχισμού (castration anxiety)

Ø     Φθόνος του πέους (penis envy)

 

4.     Λανθάνουσα περίοδος (6ο - 12ο έτος)

-     Μείωση σεξουαλικών ενορμήσεων

-     Σημαντική η ανάπτυξη της αρχής της πραγματικότητας και η εκμάθηση νέων δεξιοτήτων

 

5.     Γενετήσιο ή εφηβικό (έναρξη από την εφηβεία - μέχρι την ενηλικίωση)

-     Επανεμφάνιση σεξουαλικών ενορμήσεων

 

 

                                                Συμπλέγματα

 

Δημιουργία

του Οιδιπόδειου συμπλέγματος

Δημιουργία

του συμπλέγματος της Ηλέκτρας

 

Ερωτική προσκόλληση στην μητέρα & επιθετικά αισθήματα  προς τον πατέρα  (θεωρείται αντίπαλος στην επιθυμία αποκλειστικής κατοχής της μητέρας)

 

Ερωτική προσκόλληση στον πατέρα και επιθετικά αισθήματα στην μητέρα  (θεωρείται αντίπαλος στην επιθυμία αποκλειστικής κατοχής του πατέρα)

 
 

 

 

 

 

 

 

 


Λύση

του Οιδιπόδειου συμπλέγματος

Λύση

του συμπλέγματος της Ηλέκτρας

Το κορίτσι ανακαλύπτει ότι δεν έχει πέος  ð  ζήλια

(Φθόνος του πέους - Penis Envy)

 

Ναρκισσιστικός φόβος απώλειας του πέους υπερισχύει της ερωτικής προσκόλλησης στην μητέρα

 

Το αγόρι φοβάται ότι και ο πατέρας του τον μισεί και ότι θα τον εκδικηθεί ευνουχίζοντάς τον

(Άγχος ευνουχισμού – Castration Anxiety)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ταυτίζεται με τον ανδρισμό του πατέρα του

 

Η ερωτική προσκόλληση προς τον πατέρα μειώνεται γιατί δεν της δίνει ούτε πέος ούτε παιδί

 
 

 

 

 

 

 

 

Ταυτίζεται με την μητέρα της, την οποία αγαπά ο πατέρας της και της έχει δώσει παιδιά

 
 

 

 

 

 

 


Η περίπτωση του Hans:  Ένα 5χρονο αγόρι που φοβόταν τα άλογα. Φόβος - συμβολική έκφραση του Οιδιπόδειου συμπλέγματος.

 

 

 

Η Αναλυτική Ψυχολογία του Jung

 

Βασικές απόψεις:

 

Διαφορές από τη θεωρία του Freud:

 

Κεντρική έννοια:

 

 

Η Ατομική Ψυχολογία του Adler

 

Θεωρεί το άτομο ως ένα ενιαίο σύνολο, στο οποίο ολοκληρώνονται οι σωματικές, ψυχολογικές και κοινωνικές διαδικασίες.

 

Βασικές απόψεις της θεωρίας του:

 

 

Ο Alfred Adler, πριν ακόμα συναντήσει το Sigmund Freud, είχε υποστηρίξει δύο βασικές θέσεις:

 

Διαφορές από τον Freud:

 

Βασικές απόψεις της θεωρίας του:

            Τύποι χαρακτήρα ανάλογα με τη σειρά γέννησης μεταξύ των αδερφών:

Πρωτότοκο: Αποτελεί το επίκεντρο του ενδιαφέροντος, μέχρις ότου η οικογένεια αποκτήσει δεύτερο παιδί, οπότε θα «εκθρονιστεί», θα χάσει την περίβλεπτη θέση του, για να την παραχωρήσει σε κάποιον άλλο. Είναι συνήθως κυριαρχικός, αυταρχικός χαρακτήρας, λάτρης της εξουσίας και της τάξης, διακρίνεται από συντηρητική διάθεση, αναλαμβάνει ευθύνες.

Δευτερότοκο: Έχει την τάση να ξεπεράσει τους άλλους, ωθείται με μεγάλο ζήλο προς την επιτυχία. Επιδιώκει την προσοχή των γονιών. Παρουσιάζει έναν ιδιαίτερο τύπο χαρακτήρα. Μπορεί να βρίσκεται είτε σε εξαιρετικά ευνοϊκή θέση είτε σε πολύ δύσκολη θέση, στοιχείο που εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις δικές του πεποιθήσεις.

Μεσαίο: Αισθάνεται πίεση από πρωτότοκο και υστερότοκο. Τάση αντιμετώπισης των άλλων με άδικο τρόπο, λόγω της πεποίθησης που εγείρεται από τη θέση του, πως η ζωή είναι άδικη, Συνήθως είναι αντιδραστικό

Μικρότερο: Η  ξεχωριστή τρυφερότητα και προστασία των γονέων του μπορεί να του δημιουργήσει αισθήματα κατωτερότητας ή φόβους και υπεκφυγές μπροστά στη ζωή και ανασφάλεια.

 

 

Η Ανθρωπιστική θεωρία – Η θεωρία του Rogers

 

§         Αυτοπραγμάτωση: αντανακλά την ανάγκη του ατόμου να αναπτυχθεί και να επεκτείνει την εμπειρία του με περιπλοκότερους και δημιουργικότερους τρόπους, καθώς ωριμάζει.

§         Το ψυχικά υγιές άτομο έχει μια προσωπικότητα σε πλήρη λειτουργία:

­          Τάση να είναι δεκτικό σε νέες εμπειρίες

­          Τάση να ζει στο «εδώ και τώρα»

­          Αυτοπεποίθηση

­          Συναισθηματική ευαισθησία

§         Για να αναπτυχθεί μία προσωπικότητα σε πλήρη λειτουργία χρειάζεται κατά την παιδική ηλικία θετική εκτίμηση χωρίς όρους (σεβασμό και εκτίμηση) à αναπτύσσονται θετικά συναισθήματα και υγιείς αντιλήψεις για τον εαυτό.

§         Πελατοκεντρική θεραπεία: επίλυση προβλημάτων αυτοαντίληψης

 

 

Η θεωρία των αναγκών του Maslow

 


o        Ρεαλιστές

o        Αποδέχονταν τους εαυτούς τους

o        Αυθόρμητοι

o        Επικεντρώνονταν στο πρόβλημα

o        Είχαν ανάγκη για ιδιωτική ζωή

o        Ανεξάρτητοι

o        Ανοιχτόμυαλοι

o        Αντικομφορμιστές

o        Είχαν μία μοντέρνα ζωή

o        Είχαν δημοκρατικές αξίες

o        Είχαν δημιουργικότητα

o        Ενδιαφέρονταν για το κοινωνικό γίγνεσθαι


 

 

 

Θεωρίες χαρακτηριστικών και παραγόντων

 

Είναι η θεωρία που περιγράφει την προσωπικότητα ενός ατόμου με βάση τις σταθερές συμπεριφορές του (χαρακτηριστικά).

 

Τα χαρακτηριστικά είναι:

 

Η θεωρία των 16 παραγόντων του Catell - 16PF


Θαλπωρή

Καχυποψία

Νοημοσύνη

Σθένος του εγώ

Κυριαρχία

Αυθορμητισμός

Συμμόρφωση με το σύνολο

Θράσος

Τρυφερότητα

 Φαντασία

Πονηριά

Ανασφάλεια

Επαναστατικότητα

Αυτάρκεια

Αυτοπειθαρχία

Ένταση


 

Η θεωρία των τύπων του Eysenck:

Π.χ. ο εξωστρεφής είναι κάποιος που είναι κοινωνικός, ενώ ο εσωστρεφής, συγκρατημένος και ήσυχος.

Οι τύποι επηρεάζονται τόσο από την κληρονομικότητα όσο και από το περιβάλλον

Π.χ. ο εξωστρεφής μπορεί να γίνει ακόμα περισσότερο κοινωνικός εάν ενισχύεται η συμπεριφορά του από το κοινωνικό περιβάλλον.

 

Το μοντέλο των Πέντε Παραγόντων

 

 

Οι Πέντε Παράγοντες της Προσωπικότητας

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Οι θεωρίες της μάθησης

 

 

 

Η θεωρία της κοινωνικής μάθησης

 

 

Η θεωρία του Rotter για την έδρα ελέγχου (Locus of control)

§         Έδρα ελέγχου: αντανακλά την πεποίθηση του ατόμου για τις δυνάμεις που ελέγχουν τα γεγονότα της ζωής μας

·         Εσωτερική LOC: είναι υπεύθυνος για τα γεγονότα της ζωής (ελέγχει τις πράξεις, υπεύθυνος για αποτυχία, επιτυγχάνει με σκληρή δουλειά)

·         Εξωτερική LOC: δυνάμεις έξω από το άτομο (π.χ. μοίρα ή τύχη) ελέγχουν τη ζωή

 

 

Αξιολόγηση προσωπικότητας

 

Τεστ αυτοαναφοράς / αυτοσυμπληρούμενα ερωτηματολόγια (self-report inventories)

§         Τίθενται ερωτήματα σχετικά με τη συμπεριφορά, τις αντιδράσεις και τα γνωρίσματα, τα οποία ο εξεταζόμενος καλείται να απαντήσει

§         MMPI: 566 ερωτήσεις για την μέτρηση 10 χαρακτηριστικών προσωπικότητας κυρίως ψυχολογικά διαταραγμένων ατόμων

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Προβολικές δοκιμασίες: Δοκιμασίες στις οποίες η υποκειμενική ερμηνεία ασαφών ερεθισμάτων / εικόνων αποκαλύπτει τα συναισθήματα, τις συγκρούσεις, τις άμυνες, τις επιθυμίες και τη συμπεριφορά.

 


Άλλες μέθοδοι: